BP05: we gaan doelmatig om met publieke middelen

ArchiMate-modellen > Architectuur Waterschap Limburg wiki > Principles > BP05: we gaan doelmatig om met publieke middelen
ArchiMate-element BP05: we gaan doelmatig om met publieke middelen
ArchiMate_Principle.png
Elementtype  : Principle
Element-id  : Id-e478e5e6-5024-3132-64a1-aeb9e0f79ee7
ArchiMate-model  : Architectuur Waterschap Limburg wiki
Label  : BP05: we gaan doelmatig om met publieke middelen
Documentatie  : beschrijving:

We geven invulling aan de streefwaarden vanuit het bestuur: doelmatig en kosteneffectief waterbeheer.

ratio: Waterschappen worden betaald uit publieke middelen, deels via directe heffingen opgelegd aan bedrijven en huishoudens. Wij zijn aan de belastingbetaler verplicht om doelmatig om te gaan met de middelen die wij ter beschikking hebben. Uitgaven van het waterschap dienen direct of indirect bij te dragen aan het doel om duurzaam onze taken te blijven uitvoeren: waterkeringbeheer en regionaal waterbeheer.

implicaties: Het geheel van activiteiten (investeringen en onderhoud/exploitatie) wordt zo bepaald dat deze ons waterschap in staat stelt duurzaam te voldoen aan wettelijke verplichtingen en strategische doelstellingen. Activiteiten die hieraan niet of onvoldoende bijdragen, krijgen dus geen prioriteit. Om als organisatie continu “in control” te zijn, dient de Planning en Control cyclus goed te zijn ingericht: vooraf bewuste keuzes maken, tijdens uitvoering sturen op basis van betrouwbare voortgangsinformatie (BI) en achteraf (en waar nodig gedurende de uitvoering) verantwoorden richting bestuur en maatschappij.

Er is in het kader van doelmatigheid continu aandacht voor de vraag welke activiteiten we zelf uitvoeren en welke we onder regie uitbesteden.

relevante watermerken: - trek op met het bestuur

relatie naar BP09 van de WILMA
ArchiMate-views  : 
Relaties  : 
Contextdiagram
beschrijving: We geven invulling aan de streefwaarden vanuit het bestuur: doelmatig en kosteneffectief waterbeheer. ratio: Waterschappen worden betaald uit publieke middelen, deels via directe heffingen opgelegd aan bedrijven en huishoudens. Wij zijn aan de belastingbetaler verplicht om doelmatig om te gaan met de middelen die wij ter beschikking hebben. Uitgaven van het waterschap dienen direct of indirect bij te dragen aan het doel om duurzaam onze taken te blijven uitvoeren: waterkeringbeheer en regionaal waterbeheer. implicaties: Het geheel van activiteiten (investeringen en onderhoud/exploitatie) wordt zo bepaald dat deze ons waterschap in staat stelt duurzaam te voldoen aan wettelijke verplichtingen en strategische doelstellingen. Activiteiten die hieraan niet of onvoldoende bijdragen, krijgen dus geen prioriteit. Om als organisatie continu “in control” te zijn, dient de Planning en Control cyclus goed te zijn ingericht: vooraf bewuste keuzes maken, tijdens uitvoering sturen op basis van betrouwbare voortgangsinformatie (BI) en achteraf (en waar nodig gedurende de uitvoering) verantwoorden richting bestuur en maatschappij. Er is in het kader van doelmatigheid continu aandacht voor de vraag welke activiteiten we zelf uitvoeren en welke we onder regie uitbesteden. relevante watermerken: - trek op met het bestuur relatie naar BP09 van de WILMA (Principle) BP05: we gaan doelmatig om met publieke middelen Beschrijving: Gebruik en verwerking van gegevens zijn te relateren aan een doel en de verwerking moet redelijk en proportioneel zijn voor het bereiken van het doel. (No data without purpose.) ratio: afgeleid principe van doelmatig omgaan met publieke middelen. Impliceert: • Data weggooien als doel verdwijnt / veranderd. • data kent een eigenaar. relevante watermerken: - blijf in beweging - trek op met het bestuur - respecteer kaders en pak speelruimte zie ook AP04 uit de WILMA https://www.wilmaonline.nl/index.php/WILMA/id-a60f29f9-0092-42be-a9f8-dc20515b1a59 (Principle) IP05: Doelmatige gegevensvastl- egging en- verwerking beschrijving: we werken vanuit een technische afwegingskader om resources wel/niet uit de cloud te gebruiken. Het technisch afwegingskader wordt gevormd door: - flexibiliteit - continuiteit - beschikbaarheid. Dit technisch afwegingskader wordt gecombineerd met andere relevante principes, zoals doelmatig omgaan met publieke middelen (kosteneffectiviteit), ontwerpen voor verandering (exit strategie), informatieveiligheid en bedrijfscontinuiteit (classificatie van gegevens) om te komen tot een sourcingskeuze bij nieuwe initiatieven. Bij flexibiliteit wordt bepaald of er sprake kan zijn van onverwachtte piekbelastingen (veelal externen die onverwacht data/systemen van het waterschap willen bevragen), dan gaat de voorkeur uit naar cloud resources. Indien continuiteit en beschikbaarheid hoog moeten zijn, dan gaat de voorkeur uit naar private cloud op basis van IAAS. continuiteit is dan hoger omdat we beheer intern uitvoeren en beschikbaarheid is hoog omdat we niet afhankelijk zijn van internet. implicaties: Het datacenter en netwerk voor intern gebruik staan in een private cloud (hardware extern/IAAS): - flexibel op- / afschalen - beheer intern borgen (continuiteit) - hoge beschikbaarheid Data en diensten die we extern aanbieden vertonen een grilliger karakter qua belasting en serveren we vanuit de public cloud. Hier kan sneller geanticipeert worden op piekbelastingen. Kostentechnisch kan je beter machines die een hoge mate van continue belasting vertonen in private cloud hebben staan. De flexibele schil / schaalbaarheid kan je sneller opvangen met public cloud. (Principle) TP02: sourcingstrate- gie ondersteunt flexibiliteit en continuiteit Grouping Bedrijfsprincip- es WL Grouping Informatie principes WL SpecializationRelationship SpecializationRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship Deze svg is op 07-04-2024 15:46:46 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 07-04-2024 15:46:46 CEST