LP03: Informatie stroomt

ArchiMate-element LP03: Informatie stroomt
ArchiMate_Principle.png
Elementtype  : Principle
Element-id  : Id-8eccf2d7-bf7b-ce5c-fb7c-66997f53c119
ArchiMate-model  : Architectuur Waterschap Limburg wiki
Label  : LP03: Informatie stroomt
Documentatie  : beschrijving:

Informatie stroomt binnen de kaders: • van ketenpartners en afnemers naar het waterschap; • tussen clusters en processen binnen het waterschap; • van het waterschap naar ketenpartners en afnemers.

ratio: Het waterschap van de toekomst heeft maatschappelijke waarde en belanghebbenden kunnen participeren. zowel intern als extern wordt samengewerkt. Hiervoor moet informatie gaan stromen.

implicaties: • Informatie binnen het waterschap is niet van één persoon of cluster, maar is van het waterschap, en dient bij alle processen gebruikt te kunnen worden. • vertrouwelijke informatie, zoals bestuurs-intieme informatie, commerciële/contractuele informatie en persoonsgegevens worden alleen gebruikt en gedeeld binnen de daarvoor geldende (wettelijke) kaders; • we stellen data openbaar aan burgers en bedrijven; • we geven inzage aan burgers en bedrijven in voortgang van aanvragen of meldingen; • we delen kennis; • we spreken één taal en hanteren één set gegevensdefinities binnen het waterschap, die – waar relevant – aansluit bij standaarden buiten het waterschap;

• we werken volgens (open) standaarden voor gegevens en systemen.
ArchiMate-views  : 
Relaties  : 
Contextdiagram
beschrijving: Informatie stroomt binnen de kaders: • van ketenpartners en afnemers naar het waterschap; • tussen clusters en processen binnen het waterschap; • van het waterschap naar ketenpartners en afnemers. ratio: Het waterschap van de toekomst heeft maatschappelijke waarde en belanghebbenden kunnen participeren. zowel intern als extern wordt samengewerkt. Hiervoor moet informatie gaan stromen. implicaties: • Informatie binnen het waterschap is niet van één persoon of cluster, maar is van het waterschap, en dient bij alle processen gebruikt te kunnen worden. • vertrouwelijke informatie, zoals bestuurs-intieme informatie, commerciële/contractuele informatie en persoonsgegevens worden alleen gebruikt en gedeeld binnen de daarvoor geldende (wettelijke) kaders; • we stellen data openbaar aan burgers en bedrijven; • we geven inzage aan burgers en bedrijven in voortgang van aanvragen of meldingen; • we delen kennis; • we spreken één taal en hanteren één set gegevensdefinities binnen het waterschap, die – waar relevant – aansluit bij standaarden buiten het waterschap; • we werken volgens (open) standaarden voor gegevens en systemen. (Principle) LP03: Informatie stroomt beschrijving: een gemeenschappelijk begrippenkader is de basis voor eenduidige communicatie waarbij iedereen begrijpt wat er bedoelt wordt. ratio: Voor normale bedrijfsvoering, maar zeker in crisissituaties, is het van belang dat medewerkers elkaar direct begrijpen. Dit geldt zowel intern als bij communicatie met ketenpartners. Derhalve is het belangrijk om een gemeenschappelijk begrippenkader te hanteren, dat bij voorkeur aansluit bij standaarden binnen het werkgebied. implicaties: • definities, begrippen en afkorten worden uit een centrale bibliotheek gebruikt relevante watermerken: - pak speelruimte en respecteer kaders - werk met en voor de omgeving (Principle) IP04: wij gebruiken een gemeenschap- pelijk begrippenkad- er beschrijving: Wij werken veilig, zowel wat betreft mensen, infrastructuur als informatie. implicaties: We werken binnen de kaders van wet- en regelgeving en nemen vooral ook de gedragscomponent hierin mee. relatie naar BP07 van de WILMA relevante watermerken: - pak je speelruimte en respecteer kaders - werken met en voor de omgeving (Principle) BP06: wij werken veilig beschrijving: Informatievoorziening is het geheel van mensen, middelen en maatregelen. Het gaat hier vooral om de mensen --> in de vorm van (beheer)rollen benoemen en beleggen. Dit betreft zowel data governance, als functioneel en technisch beheer. ratio: Toegevoegde waarde van informatievoorziening kan alleen blijvend benut worden als de drie-eenheid van mensen, middelen en maatregelen goed en evenwichtig ingevuld is. implicaties: • Het beleggen houdt tevens in dat de beheertaken voor de verantwoordelijke in zijn reguliere werkprocessen worden opgenomen. Tevens is er voor nieuwe toepassingen vooraf een eigenaar benoemd. • Ditzelfde geldt voor de data. Beheertaken zijn belegd en er is per dataset een eigenaar (bronhouder) benoemd. voorbeeld wat wel: (Principle) BP03: informatievoor- ziening is integraal onderdeel van de bedrijfsvoering beschrijving: Bij de oplossingsrichting van nieuwe ontwikkelingen en toepassingen wordt altijd uitgegaan van digitaal (samen)werken en digitale bereikbaarheid. ratio: Samenwerking is van belang op verschillende niveaus: binnen waterschappen, tussen waterschappen, in de waterketen en met derden. Binnen waterschappen wordt gewerkt in ketens van primaire en ondersteunende processen. De kwaliteit van het resultaat, maar ook de efficiëntie van de activiteiten worden in hoge mate bepaald door de kwaliteit van de samenwerking op alle niveaus. Samenwerking tussen waterschappen, onder andere via de Unie van Waterschappen en Het Waterschapshuis, draagt in hoge mate bij aan de uniformiteit, de kwaliteit van de producten en diensten van individuele waterschappen, en de doelmatigheid van de wijze waarop zij deze producten en diensten realiseren. Waterschappen vervullen hun taken niet in splendid isolation. Zij vormen een onderdeel van grotere ketens, een omgeving, waarbij samenwerking essentieel is met ketenpartners en stakeholders. Alleen door samenwerking kunnen we producten en diensten blijven leveren, die aansluiten op wat er vanuit de omgeving gevraagd wordt, en daarmee bijdragen aan de doelmatigheid in de keten. Samenwerking gebeurt digitaal; de waterschapssector staat immers aan het begin van de digitale transformatie en de baseline ‘Basis op orde’ beschrijft wat minimaal nodig is om bij te kunnen blijven op het gebied van digitalisering. implicaties: • Bij veranderingen wordt bepaald welke kansen er zijn op het vlak van samenwerking, en gewogen welke bedreigingen er mogelijk zijn wanneer gekozen wordt voor een geïsoleerde oplossing. Dit geldt zowel voor interne samenwerking tussen organisatie onderdelen, als externe samenwerking. • we werken zaakgericht, onder andere als manier om de dienstverlening van het waterschap aan burgers en bedrijven te verbeteren. Het stelt de organisatie in staat burger en bedrijf juist te informeren over de voortgang van desbetreffende aanvragen, de afhandeling van aanvragen te sturen en te bewaken, de werkprocessen voor de afhandeling te verbeteren, informatie te delen tussen alle betrokkenen bij de afhandeling en managementinformatie te verkrijgen over behaalde effecten; • we stimuleren en organiseren samenwerking en kennisuitwisseling binnen het waterschap en in de keten. • Waterschappen zijn actief in platformen en gremia waarin samenwerking tot stand komt. relevante watermerken: - We werken met en voor de omgeving - help je collega - blijf in beweging relatie naar BP03 en BP06 van de WILMA (Principle) BP02: Wij werken digitaal samen Beschrijving: Data is toegankelijk, zowel intern als extern. ratio: Om informatie te laten stromen, moet het toegankelijk zijn. implicaties: • Data wordt verwerkt volgens het FAIR (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable) principe • data wordt centraal gearchiveerd op het moment dat deze ontstaat. • data wordt direct toegevoegd aan het informatieknooppunt, • data wordt direct voorzien wordt van metadata om in een vervolgstap te kunnen beoordelen of deze data valt onder de archiefwet. • data wordt direct toepasbaar, • gegevens worden uit de bron weggegooid als die daar niet meer nodig zijn. • het IKP kan gebruikt worden voor/tijdens datamigraties • we gebruiken API's als standaard koppelvlak • metadata is mens- én machine-leesbaar (linked-data) • we werken volgens standaarden. De overheid hecht veel waarde aan het gebruik van standaarden, omdat daarmee de samenwerking en gegevensuitwisseling tussen organisaties wordt vereenvoudigd en bevorderd. Er wordt met name ingezet op het toepassen van open standaarden. Open standaarden kunnen door alle partijen vrijelijk worden gebruikt, zonder dat door private partijen afgedwongen beperkingen aan het gebruik zijn opgelegd. We hanteren de pas-toe-of-leg-uit lijst. (Principle) IP06: Data is toegankelijk Grouping Leidende principes WL Beschrijving: Alle informatie is openbaar tenzij anders is bepaald. Open data is vrij beschikbare informatie. Open data is erop gericht om hergebruik maximaal te faciliteren. De Open overheid staat voor het actief ontsluiten van overheidsinformatie voor inzage, hergebruik en correctie door de burger, voor het geven van inzicht in hoe de overheid werkt en voor participatie van de burger in overheidsprocessen. Belangrijke onderdelen zijn: - Burgers en bedrijven inzage geven in de eigen persoons- en bedrijfsgebonden informatie. - Participatie van burgers in de uitvoerende processen en de beleid formulerende processen van de overheid. Rationale: Openbaarheid van bestuur, samenwerking, klantgerichtheid, van buiten naar binnen denken. implicaties: • Alle informatie is openbaar tenzij wettelijk anders is bepaald. Hierbij gelden onder andere de Wet openbaarheid bestuur (WOB) en de Algemene verordening Gegevensbescherming (AVG) als kader. • Alle relevante wet en regelgeving moet in kaart worden gebracht. • Er zijn richtlijnen nodig omtrent vertrouwelijkheid. • Er moet inspanning verricht worden om te voorkomen dat gegevens en informatie verkeerd geïnterpreteerd en gebruikt worden. Voorbeelden: Statusinformatie over een vergunningaanvraag of melding beschikbaar stellen op een persoonlijk portaal. (Principle) IP07: Informatie is openbaar tenzij SpecializationRelationship SpecializationRelationship SpecializationRelationship SpecializationRelationship SpecializationRelationship CompositionRelationship SpecializationRelationship Deze svg is op 08-04-2024 11:22:36 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 08-04-2024 11:22:36 CEST