WL principes

WL principes
Grouping Informatie principes WL beschrijving: Organisatie-uitgangspunt is dat medewerkers vanuit hun eigen proces hun functionele behoefte bepalen aan ondersteuning door applicaties (c.q. informatievoorziening). ratio: Vanuit informatiemanagement/ architectuur wordt ondersteuning aangeboden om gezamenlijk te bepalen in hoeverre aan deze functionele behoefte invulling gegeven kan worden door generieke toepassingen, met als doel kostenreductie en toekomstvastheid. implicatie: relevante watermerken: - pak speelruimte en respecteer kaders (Principle) IP01: De medewerkers bepalen het gereedschap dat nodig is om hun werk te doen Functionaliteit in het applicatielandschap is generiek waar het kan en specifiek waar nodig. Het gebruik van generieke voorzieningen die reeds beschikbaar zijn, is wenselijk vanuit efficiëntie- en kwaliteitsoogpunt: Aanschaf, kennisopbouw en beheer. We geven dan ook de voorkeur aan hergebruik van componenten die al in huis zijn. Voor de invulling van informatiebehoeften geldt: Re-use – Buy – Build, oftewel: hergebruik van componenten die al in huis zijn, dan pas iets een nieuwe standaard informatiesysteem kopen. En als het echt niet anders kan, een maatwerk toepassing laten bouwen. Waterschap Limburg maakt bij voorkeur gebruik van standaard applicaties en pakketten. Bij keuzes ten aanzien van informatievoorziening wordt eerst gekeken of er iets in huis is dat aan de requirements voldoet (Re-Use). Zo niet, dan wordt onderzocht welke pakketten op de vraag aansluiten (Buy). Als dat ook geen resultaat oplevert, kan worden gekeken of het ontwikkelen van maatwerk mogelijk is (Build). Zie ook AP07 uit de WILMA: https://www.wilmaonline.nl/index.php/WILMA/id-dfb41245-420c-4a59-9908-d3ea6d2817e5 relevante watermerken: - pak speelruimte en respecteer kaders (Principle) IP02: Functionaliteit in het applicatielandschap is generiek waar het kan beschrijving: een gemeenschappelijk begrippenkader is de basis voor eenduidige communicatie waarbij iedereen begrijpt wat er bedoelt wordt. ratio: Voor normale bedrijfsvoering, maar zeker in crisissituaties, is het van belang dat medewerkers elkaar direct begrijpen. Dit geldt zowel intern als bij communicatie met ketenpartners. Derhalve is het belangrijk om een gemeenschappelijk begrippenkader te hanteren, dat bij voorkeur aansluit bij standaarden binnen het werkgebied. implicaties: • definities, begrippen en afkorten worden uit een centrale bibliotheek gebruikt relevante watermerken: - pak speelruimte en respecteer kaders - werk met en voor de omgeving (Principle) IP04: wij gebruiken een gemeenschappelijk begrippenkader Beschrijving: Data is toegankelijk, zowel intern als extern. ratio: Om informatie te laten stromen, moet het toegankelijk zijn. implicaties: • Data wordt verwerkt volgens het FAIR (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable) principe • data wordt centraal gearchiveerd op het moment dat deze ontstaat. • data wordt direct toegevoegd aan het informatieknooppunt, • data wordt direct voorzien wordt van metadata om in een vervolgstap te kunnen beoordelen of deze data valt onder de archiefwet. • data wordt direct toepasbaar, • gegevens worden uit de bron weggegooid als die daar niet meer nodig zijn. • het IKP kan gebruikt worden voor/tijdens datamigraties • we gebruiken API's als standaard koppelvlak • metadata is mens- én machine-leesbaar (linked-data) • we werken volgens standaarden. De overheid hecht veel waarde aan het gebruik van standaarden, omdat daarmee de samenwerking en gegevensuitwisseling tussen organisaties wordt vereenvoudigd en bevorderd. Er wordt met name ingezet op het toepassen van open standaarden. Open standaarden kunnen door alle partijen vrijelijk worden gebruikt, zonder dat door private partijen afgedwongen beperkingen aan het gebruik zijn opgelegd. We hanteren de pas-toe-of-leg-uit lijst. (Principle) IP06: Data is toegankelijk beschrijving: Vanuit het principe 'Ontwerpen voor Verandering' vragen we ons altijd af in hoeverre nieuw te ontwerpen of te selecteren oplossing tegemoet komt aan mogelijke veranderingen en technologische ontwikkelingen in de toekomst. ratio: Dit is een afgeleid principe van 'informatievoorziening beweegt mee'. De omgeving en organisatie zijn continue onderhevig aan verandering. informatievoorziening moet daarom mee kunnen bewegen. implicaties: • Aanpasbaarheid (wendbaar), flexibiliteit en schaalbaarheid moeten meegenomen worden in nieuwe ontwerpen. • we stimuleren nieuwe toepassingen die o.a. de samenwerking bevorderen en proberen we die soms in een proeftuin uit. • Elke architectuur en elke voorziening heeft een houdbaarheidstermijn (4 - 6 jaar). Na die periode moet worden bekeken in hoeverre de architectuur c.q. voorziening nog optimaal aansluit bij de dan geldende context; • We stellen een exit strategie op bij een nieuw ontwerp voor informatievoorziening (systeem en techniek) • We wegen de risico's van vendor lock-in af bij een nieuw ontwerp relevante watermerken: - maak de wereld mooier - blijf in beweging (Principle) IP03: We ontwerpen voor verandering Beschrijving: Gebruik en verwerking van gegevens zijn te relateren aan een doel en de verwerking moet redelijk en proportioneel zijn voor het bereiken van het doel. (No data without purpose.) ratio: afgeleid principe van doelmatig omgaan met publieke middelen. Impliceert: • Data weggooien als doel verdwijnt / veranderd. • data kent een eigenaar. relevante watermerken: - blijf in beweging - trek op met het bestuur - respecteer kaders en pak speelruimte zie ook AP04 uit de WILMA https://www.wilmaonline.nl/index.php/WILMA/id-a60f29f9-0092-42be-a9f8-dc20515b1a59 (Principle) IP05: Doelmatige gegevensvastlegging en- verwerking Gegevens hebben één authentieke bron en worden rechtstreeks ontleend aan- of zijn direct herleidbaar naar deze bron. Alle gebruikte informatieobjecten zijn afkomstig uit een bronregistratie. Voor betrouwbare dienstverlening is het gebruik van de juiste gegevens en documenten cruciaal. Uitgangspunt is daarom dat er binnen de overheid voor ieder informatie-object één unieke bron bestaat. ratio: De bronregistratie is de plaats waar het gegeven of document voor het eerst wordt vastgelegd. De eigenaar van de bronregistratie is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de informatie-objecten in de registratie. Bronregistraties kennen diverse verschijningsvormen, bijvoorbeeld databases en registraties, zoals de basis- en kernregistraties, maar ook websites, publicaties, rapporten en wiki's. Voor de overheid als geheel zijn deze bronregistraties leidend. Indien informatie-objecten in meerdere gelijksoortige registraties voorkomen, gelden alleen informatie-objecten in de bronregistratie als betrouwbaar. Om technische redenen kunnen kopieën van gegevensbestanden en documenten noodzakelijk zijn. Deze kopieën worden gevoed vanuit de authentieke bron middels goed geborgde procedures. Als een gekopieerd informatie-object toch afwijkt van de bronregistratie, wordt het object uit de bronregistratie als juist aangemerkt. implicaties: • We borgen de onweerlegbaarheid van de bron van onze gegevens. • Landelijke Basisregistratiegegevens worden ontvangen en ontsloten via een centraal distributiepunt (de “aansluiting”) • Er wordt onderscheid gemaakt in procesgegevens, kerngegevens en basisgegevens. • De bronsystemen stellen de data beschikbaar voor interne processen/voorzieningen, tenzij er redenen zijn om dit via het centrale informatieknooppunt te doen (belasting bronsysteem, archivering). • Procesgegevens die alleen binnen een bedrijfsfunctie gebruikt worden, hoeven niet aan alle eisen te voldoen die gesteld worden aan kerngegevens en basisgegevens. • Gegevens zijn herleidbaar tot de bron. • Opgeslagen gegevens zijn altijd voorzien van voldoende begeleidende informatie ten behoeve van beheer en ontsluiting. • Er zijn interne afspraken gemaakt over terugmeldplicht bij constatering van foutieve gegevens. • Als kopieën van bronregistratiegegevens worden vastgelegd, dan moeten deze actueel gehouden worden. Dit dient bij voorkeur automatisch te gebeuren. • master data management is ingericht • Het bronhouderschap (data kent een eigenaar) wordt expliciet belegd. • Om te voldoen aan de AVG geldt dat persoonsgegevens bij publiekrechtelijke toepassingen moeten kunnen worden herleid naar de authentieke bron (BRP). WILMA AP03 (Principle) IP08: data heeft één authentieke b ron beschrijving: We voldoen aan de normen voor informatiebeveiliging en bedrijfscontinuïteit. De bescherming van informatie in werkprocessen voldoet minimaal aan de geldende baseline op het gebied van informatiebeveiliging en bedrijfscontinuïteit, zoals vastgelegd in de BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid). Maatregelen rond informatiebeveiliging en bedrijfscontinuïteit zijn proportioneel en gebaseerd op de risicoanalyse en -classificatie van beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid. Toegang tot de informatievoorziening is altijd en overal beveiligd conform de geldende norm. Door risicoanalyse en - classificatie van de bedrijfsfuncties, ondersteunende middelen en informatie van het waterschap wordt het vereiste beschermingsniveau aangeduid in termen van beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid. Dit beschermingsniveau kan de BIO ontstijgen wanneer extra beschermingsmaatregelen nodig zijn. ratio: De steeds grotere afhankelijkheid van informatiesystemen en informatiestromen leidt tot voelbare risico’s voor de continuïteit van de waterschapsdienstverlening. Betrouwbare, beschikbare en correcte informatie is cruciaal voor de primaire processen en bedrijfsvoering van alle waterschappen. implicaties: • Er is een door het bestuur vastgesteld informatiebeveiligingsbeleid dat is gebaseerd op en voldoet aan de BIO - Baseline Informatiebeveiliging Overheid. • Er is een actueel informatiebeveiligingsplan en bedrijfscontinuïteitsplan. • Alle verantwoordelijkheden voor informatiebeveiliging behoren duidelijk te zijn gedefinieerd en belegd. • Het lijnmanagement is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de bedrijfsvoering en daarmee verantwoordelijk voor de beveiliging van informatiesystemen. • De systeemeigenaar is verantwoordelijk voor beveiligingsclassificatie op proces-, systeem- en gegevensniveau en voor uitvoering van beschermingsmaatregelen om het vereiste niveau van informatiebeveiliging te realiseren, alsmede voor de documentatie van beveiligings-classificatie en –maatregelen. • Zowel bij het ontwerp en realisatie van een systeem-implementatie als bij gebruik van het informatiesysteem vinden tests plaats op de effectiviteit van de beveiligingsmaatregelen. • Werknemers, ingehuurd personeel en externe gebruikers begrijpen hun verantwoordelijkheden t.a.v. informatiebeveiliging en handelen daarnaar. • De Security Officer wordt door de systeemeigenaar geïnformeerd over de beveiligingsclassificatie, over de genomen beschermingsmaatregelen en over de effectiviteit van de informatiebeveiliging. • Beschermingsvereisten zijn van toepassing op alle ruimten van een waterschap, aanverwante gebouwen en beheerde objecten als kunstwerken, alsmede op apparatuur die door werknemers gebruikt wordt bij de uitoefening van hun taak op diverse locaties. • Beveiligingsvereisten voor informatiesystemen hebben betrekking op de informatie die daarbinnen verwerkt wordt. Ook als informatiesystemen niet fysiek binnen het waterschap draaien of taken zijn uitbesteed aan derden zijn deze beschermingsvereisten van toepassing. • Secure by design and by default, privacy by design and by default. komt overeen met AP12 uit de WILMA (Principle) IP09: Informatieveiligheid en bedrijfscontinuïteit is passend geborgd Beschrijving: Alle informatie is openbaar tenzij anders is bepaald. Open data is vrij beschikbare informatie. Open data is erop gericht om hergebruik maximaal te faciliteren. De Open overheid staat voor het actief ontsluiten van overheidsinformatie voor inzage, hergebruik en correctie door de burger, voor het geven van inzicht in hoe de overheid werkt en voor participatie van de burger in overheidsprocessen. Belangrijke onderdelen zijn: - Burgers en bedrijven inzage geven in de eigen persoons- en bedrijfsgebonden informatie. - Participatie van burgers in de uitvoerende processen en de beleid formulerende processen van de overheid. Rationale: Openbaarheid van bestuur, samenwerking, klantgerichtheid, van buiten naar binnen denken. implicaties: • Alle informatie is openbaar tenzij wettelijk anders is bepaald. Hierbij gelden onder andere de Wet openbaarheid bestuur (WOB) en de Algemene verordening Gegevensbescherming (AVG) als kader. • Alle relevante wet en regelgeving moet in kaart worden gebracht. • Er zijn richtlijnen nodig omtrent vertrouwelijkheid. • Er moet inspanning verricht worden om te voorkomen dat gegevens en informatie verkeerd geïnterpreteerd en gebruikt worden. Voorbeelden: Statusinformatie over een vergunningaanvraag of melding beschikbaar stellen op een persoonlijk portaal. (Principle) IP07: Informatie is openbaar tenzij Grouping Bedrijfsprincipes WL beschrijving: Voor alle initiatieven vindt een zorgvuldige afweging plaats in de organisatie, ten aanzien van de inrichtingskeuzen, zowel vanuit informatiemanagement als vanuit de inhoudelijke vakgebieden. Afweging vindt o.a. plaats ten opzichte van de stip op de horizon die is weergegeven in de Roadmap Informatievoorziening: De ‘blauwe plaat’ geeft aan welke voorzieningen zijn/worden ingericht. ratio: Door vooraf multidisciplinair naar vraagstukken te kijken, kunnen kosteneffectieve toekomstvaste oplossingen worden gekozen. implicatie: • vroegtijdig informeren en waar nodig betrekken van collega's bij nieuwe vraagstukken. • nieuwe ontwikkelingen dragen bij aan het toegroeien naar de stip op de horizon (blauwe plaat). • alleen ben je sneller, samen kom je verder voorbeeld wat wel: • periodiek even bijpraten tussen clusters en nieuwe ontwikkelingen als vast gespreksonderwerp te benoemen relevante watermerken: - help je collega - maak de wereld mooier (Principle) BP01: Elk initiatief wegen wij af in een multidisciplinair team t.o.v. de stip op de horizon beschrijving: Bij de oplossingsrichting van nieuwe ontwikkelingen en toepassingen wordt altijd uitgegaan van digitaal (samen)werken en digitale bereikbaarheid. ratio: Samenwerking is van belang op verschillende niveaus: binnen waterschappen, tussen waterschappen, in de waterketen en met derden. Binnen waterschappen wordt gewerkt in ketens van primaire en ondersteunende processen. De kwaliteit van het resultaat, maar ook de efficiëntie van de activiteiten worden in hoge mate bepaald door de kwaliteit van de samenwerking op alle niveaus. Samenwerking tussen waterschappen, onder andere via de Unie van Waterschappen en Het Waterschapshuis, draagt in hoge mate bij aan de uniformiteit, de kwaliteit van de producten en diensten van individuele waterschappen, en de doelmatigheid van de wijze waarop zij deze producten en diensten realiseren. Waterschappen vervullen hun taken niet in splendid isolation. Zij vormen een onderdeel van grotere ketens, een omgeving, waarbij samenwerking essentieel is met ketenpartners en stakeholders. Alleen door samenwerking kunnen we producten en diensten blijven leveren, die aansluiten op wat er vanuit de omgeving gevraagd wordt, en daarmee bijdragen aan de doelmatigheid in de keten. Samenwerking gebeurt digitaal; de waterschapssector staat immers aan het begin van de digitale transformatie en de baseline ‘Basis op orde’ beschrijft wat minimaal nodig is om bij te kunnen blijven op het gebied van digitalisering. implicaties: • Bij veranderingen wordt bepaald welke kansen er zijn op het vlak van samenwerking, en gewogen welke bedreigingen er mogelijk zijn wanneer gekozen wordt voor een geïsoleerde oplossing. Dit geldt zowel voor interne samenwerking tussen organisatie onderdelen, als externe samenwerking. • we werken zaakgericht, onder andere als manier om de dienstverlening van het waterschap aan burgers en bedrijven te verbeteren. Het stelt de organisatie in staat burger en bedrijf juist te informeren over de voortgang van desbetreffende aanvragen, de afhandeling van aanvragen te sturen en te bewaken, de werkprocessen voor de afhandeling te verbeteren, informatie te delen tussen alle betrokkenen bij de afhandeling en managementinformatie te verkrijgen over behaalde effecten; • we stimuleren en organiseren samenwerking en kennisuitwisseling binnen het waterschap en in de keten. • Waterschappen zijn actief in platformen en gremia waarin samenwerking tot stand komt. relevante watermerken: - We werken met en voor de omgeving - help je collega - blijf in beweging relatie naar BP03 en BP06 van de WILMA (Principle) BP02: Wij werken digitaal samen beschrijving: Informatievoorziening is het geheel van mensen, middelen en maatregelen. Het gaat hier vooral om de mensen --> in de vorm van (beheer)rollen benoemen en beleggen. Dit betreft zowel data governance, als functioneel en technisch beheer. ratio: Toegevoegde waarde van informatievoorziening kan alleen blijvend benut worden als de drie-eenheid van mensen, middelen en maatregelen goed en evenwichtig ingevuld is. implicaties: • Het beleggen houdt tevens in dat de beheertaken voor de verantwoordelijke in zijn reguliere werkprocessen worden opgenomen. Tevens is er voor nieuwe toepassingen vooraf een eigenaar benoemd. • Ditzelfde geldt voor de data. Beheertaken zijn belegd en er is per dataset een eigenaar (bronhouder) benoemd. voorbeeld wat wel: (Principle) BP03: informatievoorziening is integraal onderdeel van de bedrijfsvoering beschrijving: Wij werken vanuit een actueel integraal beeld met continue inzicht en overzicht Een actueel gedeeld beeld wordt gevormd op basis van een totaalbeeld. Een totaalbeeld is opgebouwd uit een situatiebeeld en een aantal eigen beelden. ratio: werken vanuit een actueel integraal beeld is nodig om snelle en afgewogen besluiten te kunnen nemen. Hierme kan ook verantwoording afgelegd worden. implicaties: - zaakstatus delen met elkaar - Het komen tot een actueel situatiebeeld en eigen beeld vereist allereerst van alle betrokkenen een gerichtheid op het snel en breed delen van beschikbare informatie. Actualiteit van een totaalbeeld kan alleen worden bereikt door informatie vroegtijdig en dicht bij de bron in te voeren en bij te houden. Zelfs nog voordat de ‘eigenaar’ er zelf mee aan de slag gaat (‘publish before process’). - Behalve snel moet informatie ook breed worden gedeeld. De breedte betreft hierin zowel de verspreiding als de informatie-inhoud. Relevantie van informatie kan bij de ontvanger beter worden beoordeeld dan bij de bron. Ook als er onzekerheden in de informatie zitten. Als die onzekerheden expliciet worden vermeld, kan het delen van de informatie juist bijdragen aan de snelle validatie ervan. - De inhoudelijk deskundigen en degenen die dicht bij de bron zitten, zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de informatie. De Informatie-organisatie is verantwoordelijk voor proces van het delen en laten stromen van informatie. Inhoudsverantwoordelijken en procesverantwoordelijken spreken elkaar natuurlijk wel op de respectievelijke verantwoordelijkheden aan! Samengevat: Het totaalbeeld is opgebouwd uit eigen beelden en het situatiebeeld. Het totaalbeeld wordt dicht bij de informatiebron gevoed en actueel gehouden. Informatie wordt in beginsel gepubliceerd voordat de ‘eigenaar’ er zelf mee aan de slag gaat (‘publish before process’). Informatie wordt breed gedeeld, de relevantie kan het best door de ontvanger worden bepaald. De informatie-organisatie is verantwoordelijk voor het proces van het delen en laten stromen van informatie. relevante watermerken: - maak de wereld mooier - help je collega (Principle) BP04: wij werken vanuit een integraal beeld beschrijving: We geven invulling aan de streefwaarden vanuit het bestuur: doelmatig en kosteneffectief waterbeheer. ratio: Waterschappen worden betaald uit publieke middelen, deels via directe heffingen opgelegd aan bedrijven en huishoudens. Wij zijn aan de belastingbetaler verplicht om doelmatig om te gaan met de middelen die wij ter beschikking hebben. Uitgaven van het waterschap dienen direct of indirect bij te dragen aan het doel om duurzaam onze taken te blijven uitvoeren: waterkeringbeheer en regionaal waterbeheer. implicaties: Het geheel van activiteiten (investeringen en onderhoud/exploitatie) wordt zo bepaald dat deze ons waterschap in staat stelt duurzaam te voldoen aan wettelijke verplichtingen en strategische doelstellingen. Activiteiten die hieraan niet of onvoldoende bijdragen, krijgen dus geen prioriteit. Om als organisatie continu “in control” te zijn, dient de Planning en Control cyclus goed te zijn ingericht: vooraf bewuste keuzes maken, tijdens uitvoering sturen op basis van betrouwbare voortgangsinformatie (BI) en achteraf (en waar nodig gedurende de uitvoering) verantwoorden richting bestuur en maatschappij. Er is in het kader van doelmatigheid continu aandacht voor de vraag welke activiteiten we zelf uitvoeren en welke we onder regie uitbesteden. relevante watermerken: - trek op met het bestuur relatie naar BP09 van de WILMA (Principle) BP05: we gaan doelmatig om met publieke middelen beschrijving: Wij werken veilig, zowel wat betreft mensen, infrastructuur als informatie. implicaties: We werken binnen de kaders van wet- en regelgeving en nemen vooral ook de gedragscomponent hierin mee. relatie naar BP07 van de WILMA relevante watermerken: - pak je speelruimte en respecteer kaders - werken met en voor de omgeving (Principle) BP06: wij werken veilig Grouping Technische principes WL beschrijving: Medewerkers kunnen tijd- en plaatsonafhankelijk werken. ratio: Door altijd en overal je werk te kunnen doen, is er meer grip op een eigen indeling van werktijden. Continuiteit en voortgang wordt beter geborgd. implicaties: - Vanuit hybride werken moet er bij toepassingen altijd tijd- en plaatsonafhankelijk gewerkt kunnen worden. - Stabiele, schaalbare en 24/7 beschikbare technologie welke het TPOW met voldoende kwaliteit, toegankelijkheid en snelheid ondersteunt - fysiek en digitaal moeten op elkaar aansluiten - Het beheren van een IT omgeving gaat 24/7 door omdat systemen niet stoppen buiten kantoortijden (7 tot 19 uur). De ICT van WL is zo ingericht dat systemen 24/7 worden bewaakt middels geautomatiseerde tools welke meldingen doorgeven naar de smartphones van de ICT medewerkers. (Principle) TP01: tijd- en plaatsonafhankelijk werken beschrijving: Informatieveiligheid, privacy en informatiebeveiligings aspecten worden bij nieuwe ontwikkelingen altijd vanaf het begin standaard in het design meegenomen. ratio: voldoen aan BIO implicaties: - systemen moeten minimaal voldoen aan BIO eisen voorbeeld wat niet: - weinig aandacht aan beveiliging besteden en achteraf patches toe moeten passen. (Principle) TP03: Secure and privacy by design beschrijving: we werken vanuit een technische afwegingskader om resources wel/niet uit de cloud te gebruiken. Het technisch afwegingskader wordt gevormd door: - flexibiliteit - continuiteit - beschikbaarheid. Dit technisch afwegingskader wordt gecombineerd met andere relevante principes, zoals doelmatig omgaan met publieke middelen (kosteneffectiviteit), ontwerpen voor verandering (exit strategie), informatieveiligheid en bedrijfscontinuiteit (classificatie van gegevens) om te komen tot een sourcingskeuze bij nieuwe initiatieven. Bij flexibiliteit wordt bepaald of er sprake kan zijn van onverwachtte piekbelastingen (veelal externen die onverwacht data/systemen van het waterschap willen bevragen), dan gaat de voorkeur uit naar cloud resources. Indien continuiteit en beschikbaarheid hoog moeten zijn, dan gaat de voorkeur uit naar private cloud op basis van IAAS. continuiteit is dan hoger omdat we beheer intern uitvoeren en beschikbaarheid is hoog omdat we niet afhankelijk zijn van internet. implicaties: Het datacenter en netwerk voor intern gebruik staan in een private cloud (hardware extern/IAAS): - flexibel op- / afschalen - beheer intern borgen (continuiteit) - hoge beschikbaarheid Data en diensten die we extern aanbieden vertonen een grilliger karakter qua belasting en serveren we vanuit de public cloud. Hier kan sneller geanticipeert worden op piekbelastingen. Kostentechnisch kan je beter machines die een hoge mate van continue belasting vertonen in private cloud hebben staan. De flexibele schil / schaalbaarheid kan je sneller opvangen met public cloud. (Principle) TP02: sourcingstrategie ondersteunt flexibiliteit en continuiteit Grouping Leidende principes WL beschrijving: Het waterschap van de toekomst zal een andere werkwijze en organisatie hebben dan nu. We gaan datagedreven werken. ratio: Besluitvorming wordt datagedreven en processen worden geautomatiseerd en datagedreven. Dit vergt andere vaardigheden en een andere samenstelling van medewerkers en een meer centraal en digitaal georganiseerd waterschap, waarbij we tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen werken, zodat we continue inzicht en overzicht hebben. Zie ook de toelichting van 'organisatie & werkwijze' uit het waterschap van de toekomst (HWH). implicaties: • Overal een digitale weergave van de daadwerkelijk situatie, die op afstand bestuurd kan worden (digital twins); • Alle kennis over het waterbeheer is geborgd in modellen; • het competentieprofiel van medewerkers focust op digitale- en verandervaardigheden; • we werken met een dataplatform met (on)gestructureerde data voor analyse-toepassingen en werknemers met de juiste competenties; • we werken met beslissingsondersteunende systemen door middel van voorspellende modellen die uitstekend verklaard kunnen worden; • de werkelijke situatie integreren we met en laten we sturen door beslissingsondersteunende systemen. voorbeelden wat wel: (Principle) LP01: we werken datagedreven beschrijving: informatievoorziening is flexibel en wendbaar ingericht en kan meebewegen met veranderende trends en ontwikkelingen in de organisatie (en de maatschappij) ratio: De veranderingen binnen en buiten Waterschap Limburg vragen om aanpasbare, flexibele, schaalbare en soms nieuwe oplossingen op het gebied van informatievoorziening. implicaties: • business is leidend. Informatiemanagement ontzorgt en anticipeert op veranderingen (waar mogelijk) en vertaalt deze naar impact en wijzigingen op de architectuur. Hiermee is het mogelijk om gecontroleerd en gestructureerd in te spelen op veranderingen. • bij nieuwe ontwerpen wordt een exit strategie opgestelt. We verkleinen hierdoor de risico's op vendor lock-in. • systemen communiceren onderling via standaard koppelvlakken. systemen raken hierdoor niet onlosmakelijk met elkaar verweven. • we halen resources uit de cloud als we fluctuaties in belasting van de resources kunnen verwachtten. flexibel bijschalen is hierdoor mogelijk. voorbeeld wat wel: • (nadruk van dit leidend principe ligt op de informatie- en techniek laag en niet op de bedrijfslaag) (Principle) LP02: Informatievoorziening beweegt mee beschrijving: Informatie stroomt binnen de kaders: • van ketenpartners en afnemers naar het waterschap; • tussen clusters en processen binnen het waterschap; • van het waterschap naar ketenpartners en afnemers. ratio: Het waterschap van de toekomst heeft maatschappelijke waarde en belanghebbenden kunnen participeren. zowel intern als extern wordt samengewerkt. Hiervoor moet informatie gaan stromen. implicaties: • Informatie binnen het waterschap is niet van één persoon of cluster, maar is van het waterschap, en dient bij alle processen gebruikt te kunnen worden. • vertrouwelijke informatie, zoals bestuurs-intieme informatie, commerciële/contractuele informatie en persoonsgegevens worden alleen gebruikt en gedeeld binnen de daarvoor geldende (wettelijke) kaders; • we stellen data openbaar aan burgers en bedrijven; • we geven inzage aan burgers en bedrijven in voortgang van aanvragen of meldingen; • we delen kennis; • we spreken één taal en hanteren één set gegevensdefinities binnen het waterschap, die – waar relevant – aansluit bij standaarden buiten het waterschap; • we werken volgens (open) standaarden voor gegevens en systemen. (Principle) LP03: Informatie stroomt ArchiMateNote Organisatie Producten en diensten Processen ArchiMateNote Applicaties Gegevens ArchiMateNote Technische componenten Netwerk Gegevensopslag Deze svg is op 07-04-2024 07:43:26 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 07-04-2024 07:43:26 CEST
Legenda




   
   
Klik hier om deze view op ware grootte te tonen.
Klik hier om de technische details van deze view te tonen.


ArchiMate-view WL principes
Elementtype  : ArchiMateView
Element-id  : Id-58587f42-4f83-766a-fa7a-843077a0a1ec
ArchiMate-model  : Architectuur Waterschap Limburg wiki
Label  : WL principes
Documentatie  : Voor Waterschap Limburg vormt de WILMA de referentie-architectuur. Waterschap Limburg volgt de WILMA principes en benadrukt enkele expliciet door ze over te nemen in ons eigen principekader. Daarnaast is op onderdelen ons principekader uitgebreid om beter passend te maken voor de eigen organisatie.

Voor elk principe moeten de volgende onderdelen beschreven worden: - titel - toelichting - ratio (reden belang) - implicaties - voorbeelden wat wel - voorbeelden wat niet

Bovenstaande lijstje is nog niet voor elk principe uitgewerkt.
Elementen  : 
Relaties  : (Er is niets om te tonen.)