BP02: Wij werken digitaal samen
Elementtype | : | Principle |
Element-id | : | Id-402855a7-9199-abdb-9b2d-3f985a080abc |
ArchiMate-model | : | Architectuur Waterschap Limburg wiki |
Label | : | BP02: Wij werken digitaal samen |
Documentatie | : | beschrijving:
Bij de oplossingsrichting van nieuwe ontwikkelingen en toepassingen wordt altijd uitgegaan van digitaal (samen)werken en digitale bereikbaarheid. ratio: Samenwerking is van belang op verschillende niveaus: binnen waterschappen, tussen waterschappen, in de waterketen en met derden. Binnen waterschappen wordt gewerkt in ketens van primaire en ondersteunende processen. De kwaliteit van het resultaat, maar ook de efficiëntie van de activiteiten worden in hoge mate bepaald door de kwaliteit van de samenwerking op alle niveaus. Samenwerking tussen waterschappen, onder andere via de Unie van Waterschappen en Het Waterschapshuis, draagt in hoge mate bij aan de uniformiteit, de kwaliteit van de producten en diensten van individuele waterschappen, en de doelmatigheid van de wijze waarop zij deze producten en diensten realiseren. Waterschappen vervullen hun taken niet in splendid isolation. Zij vormen een onderdeel van grotere ketens, een omgeving, waarbij samenwerking essentieel is met ketenpartners en stakeholders. Alleen door samenwerking kunnen we producten en diensten blijven leveren, die aansluiten op wat er vanuit de omgeving gevraagd wordt, en daarmee bijdragen aan de doelmatigheid in de keten. Samenwerking gebeurt digitaal; de waterschapssector staat immers aan het begin van de digitale transformatie en de baseline ‘Basis op orde’ beschrijft wat minimaal nodig is om bij te kunnen blijven op het gebied van digitalisering. implicaties: • Bij veranderingen wordt bepaald welke kansen er zijn op het vlak van samenwerking, en gewogen welke bedreigingen er mogelijk zijn wanneer gekozen wordt voor een geïsoleerde oplossing. Dit geldt zowel voor interne samenwerking tussen organisatie onderdelen, als externe samenwerking. • we werken zaakgericht, onder andere als manier om de dienstverlening van het waterschap aan burgers en bedrijven te verbeteren. Het stelt de organisatie in staat burger en bedrijf juist te informeren over de voortgang van desbetreffende aanvragen, de afhandeling van aanvragen te sturen en te bewaken, de werkprocessen voor de afhandeling te verbeteren, informatie te delen tussen alle betrokkenen bij de afhandeling en managementinformatie te verkrijgen over behaalde effecten; • we stimuleren en organiseren samenwerking en kennisuitwisseling binnen het waterschap en in de keten. • Waterschappen zijn actief in platformen en gremia waarin samenwerking tot stand komt. relevante watermerken: - We werken met en voor de omgeving - help je collega - blijf in beweging relatie naar BP03 en BP06 van de WILMA |
ArchiMate-views | : | |
Relaties | : |
|